آدمی از قعر دوران...

وب نوشته های علیرضا ملوندی

آدمی از قعر دوران...

وب نوشته های علیرضا ملوندی

آدمی از قعر دوران...
طبقه بندی موضوعی

ثواب از جیب مردم؟!

شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۰۸:۵۸ ق.ظ

رئیس سازمان حج و زیارت در نشستی خبر از رایزنی با بانک مرکزی برای تخصیص 300 دلار با نرخ مبادله ای برای زائرین عمره و 200 دلار با همین نرخ برای زائرین کربلا و موافقت این بانک با پرداخت این یارانه داد.

 
این خبر در نگاه اول شاید خبری مسرت بخش برای کسانی باشد که امسال توفیق سفر به این اماکن مقدس را یافته اند و نشانی از تلاش مسئولین برای خدمات رسانی به این زائرین باشد اما پس از این نگاه، سوالی مبهم اذهان کنجکاو را می آزارد، آیا تخصیص این یارانه ها واقعا به نفع مردم است؟
 
برای پاسخ به این سوال شاید بد نباشد نگاهی به چند عدد و رقم داشته باشیم. چندی پیش حجت‌الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه و سر پرست حجاج ایرانی خبر از اعزام 850 هزار نفر از زائرین ایرانی به عربستان در فصل عمره سال جاری داده بود که این خبر حاکی از افزایش قریب به 300 هزار نفری سفر به سرزمین وحی در موسم عمره داشت.
 
هزینه "مستحب" از جیب افراد "مستحق"؟
با حسابی ساده و سرانگشتی متوجه می شویم که ما به التفاوت ارز مبادله ای و آزاد که دولت قرار است در سفر عمره امسال به 850 هزار نفر زائر عمره اختصاص دهد برای هر زائر 1,386,000 ریال (صد و سی هشت هزار و ششصد تومان) خواهد بود که قاعدتا برای فردی که توانایی پرداخت دو میلیون تومان برای این سفر دارد عددی ناچیز است اما وقتی مجموع این رقم را برای همه زوار عمره امسال حساب کنیم مبلغ سنگینی معادل 1,178,100,000,000 ریال  خواهد شد که به جای خود مبلغی قابل توجه است و همین نکته جای سوالی است که در بالا اشاره شد.
 
همه می دانند تقریبا تمام مبلغی که به زائرین عمره و حج اختصاص داده می شود خرج خرید اجناس بی کیفیت چینی از کشور دوست و برادر عربستان سعودی خواهد شد و همه این مبلغ هزینه مصرفی است و عملا هیچ سودی برای ایران نخواهد داشت امری که امام خامنه‌ای نیز بارها نسبت به آن تذکر داده‌اند: «من با سوغاتى خریدن مخالف نیستم، اما با این بازارگردى‌ها چرا؛ خیلى بد است. یک عده‌اى عطش بازارگردى دارند؛ اینها ملت شما را، مردم شما را سبک میکند؛ حیف است. میروند یک جنسهائى را میخرند، غالباً هم جنسهاى بى‌کیفیت از کشورهاى دوردستِ سودجو که با همان کمپانى‌هاى داخل آن کشور میزبان بندوبست دارند.» این دست و دلبازی ها از بیت المال عمومی مسلمین در حالی است که ناله مدام دولت، کمبود بودجه و نداشتن هزینه برای کمک به بخش های ضروری همچون دارو و درمان، مواد اولیه تولید و ... است.
 
البته ممکن است این شبهه مطرح شود که این ارز به دلیل جلوگیری از عدم هجوم ناگهانی به بازار آزاد تخصیص داده می شود که در پاسخ این سوال مطرح می شود چگونه به برخی شرکت های تولیدی که مبالغ بسیار بالاتر از این برای واردات مواد اولیه نیاز دارند، ارز مبادله ای تخصیص داده نمی شود و این شرکت ها مجبورند برای تامین مایحتاج خود به بازار آزاد مراجعه کنند که طبق این استدلال به طریق اولی سبب التهاب بیشتر در بازار خواهد شد؟
 
البته این مبلغ جدا از هزینه ای است که برای زائرین عتبات خواهد شد که در این گزارش به آن پرداخته نشده است. با این تفاصیل این سوال به وجود می آید که چرا برای امر مستحبی چون عمره باید یارانه های میلیاردی به افرادی که قاعدتا توانایی تامین هزینه های سفر دارند از جیب 75 میلیون نفر پرداخت شود اما در برابر نیازهای فراوان و کمبودهای بسیار به این جمله بسنده شود که "نداریم"! ؟
-----------------------------------------------
به دلایلی اسم خودم رو تو این گزارش ننوشتم
لینک در نکات پرس
۹۲/۰۹/۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
علی رضا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">